Veelgestelde vragen
Het Rodenborch-College is een school voor vmbo-t, havo en vwo leerlingen. Je instroming wordt bepaald door en overlegd met de basisschool. We hebben brugklassen
vmbo-t/havo
havo
havo/vwo
vwo
Als een kind bij ons in de brugklas start hebben wij al veel informatie gekregen van de basisschool. Voor leerlingen met problematiek waarvoor meer aandacht nodig is dan het contact met de mentor, is er de zorgcoördinator. We adviseren ouders om zelf ook contact met ons op te nemen als een kind extra aandacht nodig heeft vanwege bijvoorbeeld autisme of sociaal emotioneel gedrag of faalangst. Zo kunnen we ervoor zorgen dat er meteen een goed begeleidingsplan komt waarmee het kind een goede start kan maken op de nieuwe school.
Kijk voor de verschillende vormen van begeleiding die we aanbieden op de pagina Oog voor elkaar.
Voor veel leerlingen is het prettig om na de brugklas op je eigen niveau te werken. Voor de leerlingen die meer tijd nodig hebben, is het mogelijk om in het tweede leerjaar in een vmbo-t/havo-klas of een havo/vwo-klas plaats te nemen.
Het Rodenborch-College is een school waar oog is voor elkaar. Dat is niet voor niets een belangrijk onderdeel van onze missie. Wij vinden het daarom van belang onze leerlingen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden, daar waar nodig. Dit doen we bijvoorbeeld op het gebied van dyslexie. Leerlingen kunnen een sociale vaardigheidstraining volgen, of maatwerkuren volgen. Lees hier meer over de begeleiding die wij bieden.
De mentor is voor leerlingen en ouders het eerste aanspreekpunt. Mocht het nodig zijn, dan bieden we de leerling begeleiding gericht op het leerproces of persoonlijke begeleiding, gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling. Daarnaast helpen we leerlingen om zich te ontwikkelen in het zelfstandig maken van keuzes. De mentor volgt de leerlingen nauwgezet en het begeleidingsproces verloopt planmatig en cyclisch.
Op onze school willen we de leerlingen zo veel mogelijk structuur bieden, omdat dit belangrijk is. Na iedere twee lesuren krijgen de leerlingen even pauze. In de brugklas heb je iedere dag 6 of 7 lesuren. Je bent dan om 14.20 uur of om 15.20 uur uit.
De pauzes van de onderbouw en de bovenbouw zijn gescheiden. Je pauzeert in de centrale hal of in de pauzeruimte op de eerste verdieping.
In de brugklas krijg je iedere week twee mentoruren. In deze lessen besteden we tijd aan het leren kennen van elkaar, plannen en organiseren en leren leren. Dat doen we ook tijdens de vaklessen.
De lessen duren 50 minuten. Bij het vak Ontwerpen & Onderzoeken (O&O) en bij lichamelijke opvoeding (LO) volg je een blokuur (twee lessen achter elkaar).
Een lesdag op school begint normaal gesproken om 8.30 en duurt tot uiterlijk 16.10 uur (een leerling moet wel beschikbaar zijn tot uiterlijk 17:00 uur). Het lestijdenoverzicht ziet er als volgt uit. Per dag kan het aantal lesuren dat je hebt verschillen.
normaal onderbouw | normaal bovenbouw | minirooster onderbouw | minirooster bovenbouw | |
1 | 08.30-09.20 | 08.30-09.20 | 08.30-09.10 | 08.30-09.10 |
2 | 09.20-10.10 | 09.20-10.10 | 09.10-09.50 | 09.10-09.50 |
3 | 10.30-11.20 | 10.10-11.00 | 10.10-10.50 | 09.50-10.30 |
4 | 11.20-12.10 | 11.20-12.10 | 10.50-11.30 | 10.50-11.30 |
5 | 12.40-13.30 | 12.10-13.00 | 11.30-12.10 | 11.30-12.10 |
6 | 13.30-14.20 | 13.30-14.20 | 12.40-13.20 | 12.10-12.50 |
7 | 14.30-15.20 | 14.20-15.10 | 13.20-14.00 | 13.20-14.00 |
8 | 15.20-16.10 | 15.20-16.10 | 14.00-14.40 | 14.00-14.40 |
Pauzetijden:
1 | 10.10-10.30 | 11.00-11.20 | 09.50-10.10 | 10.30-10.50 |
2 | 12.10-12.40 | 13.00-13.30 | 12.10-12.40 | 12.50-13.20 |
3 | 14.20-14.30 | 15.10-15.20 |
Als het ons lukt om een les te laten vervangen, dan wordt de les overgenomen door een andere docent. Mocht dat niet lukken, dan blijven de leerlingen van klas 1 en 2 op school. Als het mogelijk is om de les te verplaatsen naar een eerste of laatste uur, dan hebben de leerlingen dat uur vrij.
Op het Rodenborch-College bieden wij leerlingen met dyslexie faciliteiten waardoor ze toch in staat zijn het reguliere onderwijsprogramma te volgen. Daarvoor moeten ze wel een officiële dyslexieverklaring hebben. Lees verder
Het uitgangspunt van het Rodenborch-College is dat wij actief proberen pestproblematiek te voorkomen. Los van het feit of pesten wel of niet aan de orde is, wordt het onderwerp pesten met de leerlingen bespreekbaar gemaakt en worden hier met hen regels over vastgesteld. Als pesten optreedt, wil de school het probleem goed signaleren en staat de school een duidelijke aanpak voor. Hierbij spelen pester, meelopers, slachtoffer en ouders een belangrijke rol. De integrale versie van het pestprotocol staat op de website.
De preventieve aanpak van de school bestaat uit de volgende punten:
- Het voorkomen van pesten is een regelmatig terugkerend onderdeel van het lesprogramma leefstijl in klas 1.
- Voorbeeldgedrag van medewerkers en stellingname t.a.v. “anders zijn” en agressief gedrag.
- Vastleggen van omgangsregels en deze bespreken aan het begin van het schooljaar.
- Informatie aan ouders tijdens ouderavonden en via de website.
De anti-pestcoördinator van onze school is Thérèse Weinberg.
De resultaten van het Rodenborch-College zijn te vinden op scholenopdekaart.nl. Scholen op de kaart wordt ontwikkeld door de VO-raad en PO-Raad in samenwerking met Kennisnet.