Samen leren, leven, groeien

De missie voor onze school hebben we als volgt geformuleerd:

‘Samen leren, leven, groeien’

Uit deze missie vloeit de visie op het onderwijs voort zoals we dat in onze school willen vormgeven. Onze gezamenlijke visie luidt:

Samen leren, leven en groeien door:

  • aandacht en respect voor elk talent en ieders ambitie
  • ruimte voor een ieder
  • oog voor elkaar, zorg voor de ander en het andere (ons erfgoed, zoals de cultuur en de aarde)
  • ontwikkeling van de eigen identiteit van de leerling en van de gemeenschap: WIJ.

Vervolgens hebben we onze missie en visie vertaald naar doelen en uitgangspunten die we hanteren bij de vormgeving van het onderwijs in onze nieuwe school. De hoofddoelen zijn: persoonsgericht onderwijs en onderwijs in dialoog

Persoonsgericht onderwijs houdt het volgende in:

  • We geven eigentijds onderwijs met aandacht voor de uniciteit van de leerling.
  • We stellen de ontwikkelbehoefte van elke leerling centraal.
  • We geven leerlingen meer verantwoordelijkheid voor de eigen ontwikkeling.
  • We geven leerlingen de mogelijkheid op eigen niveau te werken en in eigen tempo.
  • We bieden leerlingen keuzemogelijkheden.
  • Er komen meer individuele leerroutes
  • De talen werken modulair (d.w.z. vanuit leerdoelen, op niveau en op eigen tempo)
  • De overige vakken werken eveneens vanuit leerdoelen en niveaugericht. Een deel van de leerstof wordt vakoverstijgend aangeboden

Onderwijs in dialoog: dialogaal onderwijs

  • We zien de school als een oefenplaats voor de maatschappij.
  • We zijn medeverantwoordelijk voor een duurzame samenleving.
  • We zorgen voor elkaar.
  • We werken samen met bedrijven.
  • We hebben een juniorcollege en een bovenbouwcollege
  • De leerlingen worden geplaatst in basisklassen, maar kunnen ook onderwijs volgen in andere samenstellingen m.a.w. de groepering van leerlingen wordt flexibeler.
  • De determinatie kan worden uitgesteld tot eind leerjaar 2

 Naast de onderwijskundige vernieuwingen heeft onze school de volgende profileringen (zie ook het schema hierboven):

  1. Technasium (onderzoeken en ontwerpen)
  2.  Cultuur profiel (o.a. kunstbeeldend en muziek)
  3. Tweetalig onderwijs (TTO)
  4. Topsporttalentschool (LOOT)

Onze nieuwe school is kleinschalig ingericht. Elk domein heeft zijn eigen gebouwdeel. De onder- en bovenbouwleerlingen hebben een eigen fietsenstalling en ingang. Het gebouw is volledig afgestemd op onze visie en missie.