‘Vroeger werd je vooral opgeleid tot docent op je opleiding, tegenwoordig gebeurt dat voor een groot deel op de stageschool. Toen was ik alleen coördinator die stagiaires en begeleiders koppelde, nu leiden we de stagiaires en hun begeleidende docenten op vanuit het werkveld de stagiaires en hun begeleidende docenten”, legt Yvonne Herrings uit. Zij is docente biologie en schoolopleider en vindt dat een van de leukste taken die ze gehad heeft op het Rodenborch-College.

‘Je werkt met jonge mensen met frisse ideeën, nieuwe energie en die graag willen leren. Ze leren het vak door te kijken bij anderen, zelf les te geven en de gesprekken met de werkplekbegeleiders (docenten die de stagiaires begeleiden) waarbij de bewustwording van hun handelen en keuzes een belangrijke rol speelt. Het stellen van de juiste vragen geeft de studenten inzicht in hun ontwikkeling tot een goede docent. Er werken al heel wat docenten op onze school die uit dit traject komen en met één ervan, Marlie Gompelman’ werk ik nu samen in deze functie.

Kenmerkend voor het Rodenborch-College is de hulpvaardigheid van de collega’s. Als stagiaire kun je bij iedereen terecht met vragen en/of voor lesbezoeken. Die open houding ervaar ikzelf ook en die is belangrijk voor een goed pedagogisch klimaat’.