“Met alles waar het woord ‘rooster’ in voorkomt hebben we te maken”, begint Bongers. Samen met Maarten van Caldenberg vormt hij ‘de roosterkamer’. “We maken onder andere jaarroosters, vergaderroosters, dagroosters. Bij een ziekmelding van een docent bijvoorbeeld proberen we het rooster zo gunstig mogelijk voor iedereen aan te passen. Verder beheren we Magister en kunnen we de nodige statistische gegevens genereren”. “Sinds kort hebben we ook ICT in ons takenpakket”, vult Maarten aan. “Dus als leerlingen en/of docenten problemen hebben met hun laptop, of als een digibord dienst weigert, kunnen ze terecht bij ons aan de balie”.
“De afwisseling vind ik het meest boeiende aan deze functie”, zegt Maarten. “Je bent met veel verschillende zaken bezig en je moet ook vaak meteen reageren op een situatie”. Piet beaamt dat maar vindt het daarnaast ‘echt kicken’ als hij een rooster heeft gemaakt dat goed draait. “Als er geen echte klachten komen, heb ik mijn werk goed gedaan. Dat betekent bijvoorbeeld zoveel mogelijk rekening houden met wensen en zo weinig mogelijk tussenuren. En behoorlijke klus met meer dan 1500 leerlingen, waarvan ruim 450 LOOT-leerlingen met een persoonlijk rooster zijn en zo’n 150 werknemers met een krap aantal lokalen”.
Piet en Maarten waarderen het zeer dat ieder idee, onderwijskundig en/of organisatorisch, serieus een kans krijgt op het Rodenborch-College als je een goed plan hebt. “Je krijgt dan echt de kans om zaken te ontwikkelen”, benadrukt Piet. Verder ervaren zij hun samenwerking als prettig, maar ook bijzonder. “Meestal is er op een school maar één roostermaker en die maakt alleen roosters”, licht Piet toe. “Maarten en ik zijn met z’n tweeën en kunnen gebruik maken van elkaars sterke kanten en sparren over problemen”.